Pimeiden sotilaslentojen aiheuttamiin vaaratilanteisiin on helppo ratkaisu

24.04.2015 11:52

Finavia ja Trafi ovat mediassa esittäneet huolestuneita lausuntoja venäläisistä sotilaskoneista, jotka lentävät pimeinä kansainvälisessä ilmatilassa (ns. toisiotutkavastaanotin tai transponderi ei ole päällä) ja ovat vaaraksi siviililennoille. Viimeksi 16.4. Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu totesi: "Riskit on analysoitu ja lopputulos on, että siviililentojen määrä ja erityisesti sotilaslentojen määrä on kasvanut, ja riskitaso on noussut. Toimenpiteet ovat välttämättömiä, ongelmia ei voi piilottaa maton alle."

Finavia ja Trafi näyttävät tosin huolestuneen vasta sen jälkeen, kun Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkisti raporttinsaItämeren yläpuolella lentävistä tunnistamattomista sotilaskoneista (so. pimeistä lennoista). Sen jälkeen kansainvälinen Ilmailujärjestö ICAO:n kokous päätti, että siviili-ilmailun ohjeita päivitetään. Henttu pitää Suomen osallistumista tähän työhön tärkeänä: "Trafilla ja Finavialla on ministerin ja ministeriön vahva tuki osallistua tähän työhön. Asia koetaan meillä tärkeänä."

Vielä vuonna 2014 tästä huolesta ei ollut tietoakaan. Trafin ilmailujohtaja Henttu totesi 30.10.2014 MTV3:lle: "Suomen ilmatilan osalta en ole lainkaan huolissaan, koska tiedämme hyvin Suomen lähialueet. Sotilaspuoli ja siviililennonjohto pelaavat erittäin hyvin yhteen ja tietoja vaihdetaan."

Me lennonjohtajat olemme kuitenkin jo pitkään seuranneet pimeitä lentoja, ja tilanne on meistä huolestuttava. Olemme esittäneet turvallisuushuolemme johdolle (muutenkin kuin pimeistä lennoista), mutta niitä ei ole otettu tosissaan. Johdon mielestä olemme vain tehneet ay-politiikkaa ja ratsastaneet turvallisuudella. Eikä johto ole ryhtynyt mihinkään konkreettisiin toimenpiteisiin, vaikka pimeiden lentojen muodostamaan turvallisuusuhkaan on olemassa yksinkertainen ratkaisu.

Tämä ratkaisu ei ole rakettitiedettä. Se perustuu pian 140 vuotta tunnettuun ilmiöön, sähkömagneettiseen säteilyyn, samoin kuin jokaisen keittiöstä löytyvä mikro. Kyseessä on sähkömagneettista säteilyä hyödyntävä ns. ensiötutka tai primääritutka – tai "telemobiloskooppi", jota nimeä käytti saksalainen Christian Hülsmeyer, ensimmäisen tutkan rakentaja. Primääritutka havaitsee pimeät lennot, koska se ei tarvitse tutkavastainta eli transponderia.

Siviili-ilmailussa ei juurikaan käytetä primääritutkia vaan toisentyyppistä tutkaa. Finavialla on kuitenkin yksi primääritutka (ja armeijalla niitä on enemmänkin). Ongelmana on se, että Finavian oma primääritutka ei kata riittävän laajaa aluetta siviililentojen turvaamiseksi pimeitä lentoja vastaan. Mutta Finavia voisi aivan hyvin hankkia primääritutkan, joka havaitsisi nykyistä laajemman alueen (2/3 lisää näkyvyyttä).

Lentoturvallisuuden ammattilaisina emme ymmärrä, miksi Finavia ei käytä tätä kohtuullisen vanhaa keksintöä riskien pienentämiseen. Primääritutka voitaisiin asentaa vaikkapa Hankoniemeen, jolloin me lennonjohtajat näkisimme tarkalleen, missä pimeitä lentoja liikkuu (niiden kulun). Osakeyhtiö Finavian varat eivät kuitenkaan ole tällaiseen riittäneet. Helsinki-Vantaata sen sijaan rakennetaan miljardilla... Tehdään uusia uniputkia ja liimaillaan kaisloja matkalaukkuhalliin.

Finavia on myös esittänyt, että pimeiden lentojen ongelma ratkeaa ns. synkronoidulla ilmatilannekuvalla. Kyseessä on ilmatilannekuva, joka näyttää siviilitutkien lisäksi osan armeijan tutkien havainnoista - siis myös primääritutkien havaintoja. Tällaisessa synkronoidussa ilmatilannekuvassa pimeät lennot toisin sanoen näkyvät. Valitettavasti meillä lennonjohtajilla ei enää ole käytössä tätä synkronoitua ilmatilannekuvaa, koska Finavia luopui Ilmavoimien tutkakuvasta säästöihin vedoten (muistaakseni vuonna 2011). Joko Finavian johto ei tiedä, mistä puhuu, tai sitten kyse on tarkoituksellisesta disinformaatiosta.

Trafi ja Finavia ovat myös kertoneet, että lennonjohto voisi porrastaa siviililentoja niin, että ne eivät ole törmäyskurssilla pimeän lennon kanssa (eli lentoreittiä muutetaan sivu- tai korkeussuunnassa). Me siis voisimme ns. "vetää sivuun" siviililennot näiden pimeiden lentojen tieltä. Valitettavasti tämä ei ole mahdollista, koska meillä ei ole tarkkaa tietoa pimeän lennon kulusta. Pimeän lennon kulun tarkkaan seuraamiseen tarvittaisiin juuri primääritutkista saatavaa tietoa. - Meillä kyllä on LVM:n , Trafin ja Finavian johdon kehuma, kansainväliset vaatimukset täyttävä turvallisuuden hallinnan työkalumme, mutta ilman primääritutkista saatavaa tietoa se on hyödytön pimeän lennon kulun seurantaan sekä siviililentojen porrastamiseen pois pimeiden lentojen tieltä.

Finavian mainitsema yhteistyö Ilmavoimien kanssa tarkoittaakin käytännössä sitä, että Ilmavoimista soitetaan meille ja ilmoitetaan, missä pimeä lento on viimeksi nähty. Sen jälkeen me kerromme tämän tiedon eteenpäin lähistöllä oleville siviililennoille (ns. liikenneilmoitus). Muuta emme yleensä voi tehdä. Tämän jälkeen lentäjä saattaa (omien havaintojensa perusteella) pyytää meiltä lupaa siirtyä jonkin verran sivuun.

Kun siis Trafi ja Finavia edellyttävät, että me lennonjohtajat "vedämme sivuun" siviililennot, se antaa meille mahdottoman tehtävän. Me emme voi porrastaa siviililentoa pois pimeän lennon tieltä, koska emme voi seurata pimeän lennon kulkua turvallisuuden hallinnan työkalustamme. Yhtä hyvin onnistuisi vaikkapa seuraava: kopioi taulu, jota et ole nähnyt, puhelimessa annettujen ohjeiden perusteella. Kopiosta tulisi tietysti täydellinen ja sen voisi myydä taidemuseoon!

Lyhyesti sanottuna, Finavian johto ei ota vakavasti meidän lennonjohtajien esittämiä turvallisuuspuutteita eikä tee tarvittavia korjauksia turvallisuuden parantamiseksi. Syynä tähän on toinen vanha keksintö: raha. Johto ei satsaa turvallisuuteen, koska eihän se mitään tuota. Me lennonjohtajat kysymme, miksi turvallisuuskriittisen korkean riskitason toiminnan pitää tuottaa jotain muuta kuin turvallista ja tehokasta lentoliikennettä?

Wakey wakey, herätys korkeimman tason päättäjät ja omistajaohjaus! Tähän asti valtio-omistaja on vain nukkunut. Me lennonjohtajat toivomme, että nyt vaaleissa valitut uudet päättäjät ovat hereillä, eivät unessa, ja johtavat Suomea turvallisempaan suuntaan.